Gå till Innehållet

Akavia tipsar: Det här ska du tänka på när du söker nytt jobb

22/08/10 Sommarledigheten är för många ett tillfälle att fundera över den fortsatta karriären. Men vad ska du tänka på när du söker nytt jobb? Hur skriver du ett personligt brev och cv? Akavia har samlat de viktigaste tipsen.

Skriva Personligt brev

En jobbansökan består oftast av ett cv och ett personligt brev där du presenterar dig själv och din jobbprofil samt förklarar varför du är intresserad av tjänsten. 

Ett personligt brev är den delen av din jobbansökan där du ska visa vem du är och förklara varför du passar bra för tjänsten du söker. Ditt personliga brev ska spegla ditt cv, men med utrymme att berätta mer om dig själv och dina färdigheter.

Du behöver inte berätta ”allt” utan målet är att väcka intresse hos arbetsgivaren för att bli kallad till intervju.

Läs mer om hur du skriver ett personligt brev.

Skriva CV

Ett cv ska samla dina utbildningar och arbetslivserfarenheter så att läsaren på ett enkelt och tydligt sätt får en bild av din bakgrund. Syftet med dokumenten är att väcka intresse och att du ska bli kallad till intervju. Ditt cv ska fungera fristående men också bekräfta det du berättar om dig själv i ditt personliga brev. 

Läs mer om hur du skriver ett cv.

För dig som medlem

Som medlem i Akavia har du tillgång till en rad tjänster som hjälper dig på vägen till nya jobbet. Du kan bland annat få hjälp med:

Granskning av ditt CV

Granskning av ditt personliga brev

Granskning av din Linkedin-Profil

Karriärrådgivning dolda jobb

 

Läs även: 5 saker att tänka på när du söker jobb 

Bli medlem i Akavia