"Bara en procent av kvinnor anser sig ha god kunskap om sparande och investeringar"
Akavia anordnade i Almedalen ett rundabordssamtal med politiker, bankekonomer, forskare och näringslivsrepresentanter för att samtala om ojämställda inkomster till följd av olika slags sparande.
Vi vet att män generellt tjänar mer än kvinnor och att män även har en högre genomsnittlig inkomst än kvinnor. En anledning är att kvinnor i genomsnitt sparar mindre än män. Att ha ett sparkonto ger förutsättningar att klara av oförutsedda händelser, och skapar en större frihet vid framtida val. Därför är det bekymmersamt att män oftare känner sig komfortabla att spara och investera, medan kvinnor snarare känner sig obekväma och bara en procent anser sig ha god kunskap om sparande och investeringar.
Spargapet mellan kvinnor och män börjar redan hos barn och beror bland annat på att vuxna oftare ger unga killar ett eget sparande.
– Fram till tioårsåldern har lika många flickor som pojkar ett sparkonto som ägs av en vuxen, men sedan ökar skillnaderna gradvis. Vid 15 år tillhör bara vart tredje barnsparkonto en flicka, och vid 16 år har det sjunkit till vart fjärde.
På onsdagens samtal i Almedalen lyftes ett antal intressanta perspektiv, som att redan yngre barn behöver få kunskap om privatekonomi. En viktig nyckelgrupp för förändring är att ändra föräldrars inställning. En utmaning framöver är att se till att barn av båda könen får en känsla för ekonomi – även i det kontantlösa samhället.
En annan viktig aspekt för att få likvärdig kunskap om privatekonomi är att ämnet får en större plats i läroplanen. Skolverket menar att det är upp till varje skola att avgöra hur mycket av ämnet hemkunskap som ska ägnas åt privatekonomi. En granskning från Skolinspektionen visar att privatekonomi ges litet utrymme inom hemkunskapen och att undervisningen sällan synliggör traditionella könsmönster. Enligt en enkät från Unga aktiesparare ville samtidigt 50 procent av de unga tillfrågade ha mer privatekonomiutbildning i skolan och ytterligare 30 procent ville att privatekonomi ska bli ett eget ämne.
Deltagarna i samtalet menade även att förebilder spelar en viktig roll. Det kan handla om tonalitet och framtoning så att alla kan identifiera sig med att vara en person som sparar.
– Här finns ett arbete och en potential för fler studenter att åka ut och berätta om sparande på ett intresseväckande sätt och på så sätt bidra till att skolämnet får mer genomslag.