Gå till Innehållet

Ett allt längre arbetsliv

Vi lever allt längre, vilket innebär att fler har möjlighet och vill arbeta längre. Men trots att pensionsåldern förskjuts uppåt har attityder och inställning till äldre i arbetslivet inte hängt med. Akavia bekämpar ålderismen i arbetslivet.

Ålder får inte hindra möjligheter till karriär

Äldre medarbetare har erfarenhet, har skaffat sig hög kompetens och är trygga i sin roll. De kan arbeta självständigt, behöver ofta inte så mycket handling av sin chef och kan dela med sig av sin kunskap och kompetens till yngre. De utgör helt enkelt en värdefull, men alltför många gånger outnyttjad, resurs.

Ålder får inte hindra möjligheter till karriär, löneutveckling och kompetenshöjning. I takt med att pensionsåldern höjs måste synen på äldres kunskap och kompetens förändras. Det kräver ett hållbart arbetsliv där välbefinnandet är högt och där det finns chans till kompetensutveckling även för den som är äldre. Det ska också vara möjligt att trappa ner arbetet successivt och/eller få förändrade arbetsuppgifter. Åldersdiskriminering ska inte förekomma.

Trygghetssystemen som a-kassa och sjukförsäkring behöver anpassas i takt med att pensionsåldern stiger. Äldre medarbetar ska ha trygghet på samma sätt som andra.

Ålderism – se erfarenhet före siffror

40-plus får inte bli minus på arbetsmarknaden

Hur kan vi få arbetsgivare att anställa efter kompetens och inte efter ålder? Den frågan diskuterades med socialförsäkringsministern Ardalan Shekarabi, riksdagsledamoten Barbro Westerholm och Akavias samhällspolitiska chef Patrik Nilsson.

Vill du bli medlem i Akavia?

Som medlem i Akavia finns vi alltid nära till hands, oavsett om det gäller lönerådgivning eller tips i karriären. Bli medlem idag och upplev fördelarna.