Chefer upplever svårigheter med att nå fram

Distansarbete har blivit en ny verklighet för många arbetstagare. För chefer som varit vana att leda en verksamhet på plats har det uppstått en helt ny situation.

– Den största skillnaden nu är att chefer upplever svårigheter med att nå fram eller få samma dialog med sina medarbetare som när man ledde en verksamhet fysiskt på plats. Det blir viktigare att se till att ha tillit till sina medarbetare och samtidigt hålla igång en teamkänsla, säger Lee Wermelin, Akavias ordförande.

Av Akavias 130 000 medlemmar har närmare var femte yrkesverksam någon typ av chefsbefattning. Många chefer vittnar om en hög arbetsbelastning till följd av covid-19. Många i privat sektor har tvingats permittera, varsla eller säga upp medarbetare.

Att dessutom behöva kommunicera på distans med sina anställda gör inte saken lättare. Frånvaron av fysiska möten och möjligheten att kunna kommunicera med kroppsspråk och tonläge är bara ett exempel på utmaningar.

– Som chef kan du lätt känna dig ensam under denna märkliga period som vi är i nu. För att stötta sina chefsmedlemmar erbjuder Akavia skräddarsydd rådgivning, där det går att få tips och råd kring agerande i olika situationer, säger Lee Wermelin.

Akavia tipsar

7 tips om att leda på distans

1. Tillitstyrt ledarskap är ett måste där detaljstyrning inte kommer att fungera.
  2. Ha tydliga regler gällande nåbarhet både för dig som chef och dina medarbetare.
  3. Ha tydligt syften med digitala möten: är det ett resultatmöte, presentationsmöte eller ett möte där vi diskuterar arbetsmiljön och stämningen på arbetsplatsen?
  4. Det är ännu viktigare med uppföljningsmöten, mätbara mål och feedback.
  5. Visa genuin empati i form av intresse och frågor inte bara om verksamheten utan även för personer.
  6. Skapa teamkänsla och sociala tillfällen. Boka in ett digitalt månadsmöte där ni som avdelning fokuserar på arbetsmiljön, arbetsglädje och hur ni kan göra varandra bättre.
  7. Glöm inte bort företagets värderingar och vision bara för att arbetet sker genom en skärm.