Gå till Innehållet

Så kan chefer skapa en hållbar och trivsam arbetsmiljö

I Akavias senaste arbetsmiljörapport framkommer flera viktiga insikter om hur chefer kan bidra till en bättre arbetsmiljö för sina medarbetare – och för sin egen arbetsmiljö.

Flexibelt arbetsliv och chefers välbefinnande

Möjligheten att själv kunna välja när, var och hur man vill arbeta skapar välbefinnande och trivsel på jobbet. Enligt Akavias arbetsmiljörapport är det just denna flexibilitet som bidrar mest till medarbetarnas nöjdhet och välbefinnande. Chefer som främjar ett flexibelt arbetsliv kan därmed bidra till nöjdare och friskare medarbetare. Genom att erbjuda möjligheter till distansarbete och flexibla arbetstider kan chefer hjälpa sina team att hitta en bättre balans mellan arbete och privatliv, vilket i sin tur leder till ökad produktivitet och lägre sjukfrånvaro.

Det är också bra för chefen själv att främja sin egen arbetsmiljö. Dock vet vi att det kan vara svårare för en chef att kunna ha ett mer flexibelt arbetsliv.

Stresshantering och arbetsbelastning

Ungefär hälften av Akavias medlemmar uppger att de har för mycket att göra, vilket kan leda till stress och sjukskrivningar. Chefer har en nyckelroll i att balansera arbetsbelastningen och skapa en hållbar arbetsmiljö. Genom att regelbundet följa upp medarbetarnas arbetsbelastning och erbjuda stöd och resurser för att hantera stress kan chefer bidra till att minska risken för utbrändhet. Det är också viktigt att chefer uppmuntrar till återhämtning och ser till att medarbetarna har tid för vila och avkoppling efter intensiva arbetsperioder. Detta gäller såklart också för dig som chef. 

Distansarbete och jämställdhet

Rapporten pekar på att fler kvinnor än män väljer att arbeta på distans, vilket kan påverka deras karriärmöjligheter. Chefer behöver vara medvetna om dessa skillnader och arbeta för att skapa rättvisa förutsättningar.

Psykosocial arbetsmiljö

En positiv psykosocial arbetsmiljö är avgörande för medarbetarnas trivsel och välbefinnande. Chefer kan arbeta för att skapa en arbetskultur som stödjer dessa faktorer genom att främja tillit, lojalitet och frihet under ansvar. Det innebär att chefer bör uppmuntra öppen kommunikation, erbjuda stöd och feedback, samt skapa en inkluderande arbetsmiljö där alla medarbetare känner sig värderade och respekterade. Genom att fokusera på den psykosociala arbetsmiljön kan chefer bidra till att skapa en arbetsplats där medarbetarna trivs och mår bra, vilket i sin tur leder till ökad produktivitet och lägre personalomsättning.

Genom att fokusera på dessa områden kan chefer bidra till att skapa en arbetsmiljö där medarbetarna trivs och mår bra. Att investera i medarbetarnas välbefinnande är inte bara en fråga om att skapa en trivsam arbetsmiljö, utan också en långsiktig satsning som ger positiva effekter för hela verksamheten.

Mer om arbetsmiljö för chefer

Ditt arbetsmiljöansvar som chef

Enligt arbetsmiljölagen är arbetsgivare och anställda skyldiga att samarbeta för att få en bra arbetsmiljö. Arbetsmiljön innefattar allt som påverkar oss i arbetslivet, både fysiskt och psykiskt. Arbetsmiljölagens syfte är att förebygga ohälsa och olycksfall och på så sätt bidra till en god arbetsmiljö.