Gå till Innehållet

Så skriver du cv

Ett cv ska samla dina utbildningar och arbetslivserfarenheter så att läsaren på ett enkelt och tydligt sätt får en bild av din bakgrund.

Se ditt cv som ett levande dokument

Syftet med dokumenten

Syftet med dokumenten är att väcka intresse och att du ska bli kallad till intervju. Ditt cv ska fungera fristående men också bekräfta det du berättar om dig själv i ditt personliga brev. Här får du tips på vad du ska tänka på när du skriver cv.

Se ditt cv som ett levande dokument som du ständigt fyller på med nya erfarenheter. När det sedan gäller och du ska söka en spännande tjänst så har du en bra bas att utgå ifrån.

Layout och formalia

För att ett cv ska bli bra ska du se skrivandet som en process. Börja i tid, gärna innan du ens funderar på att söka jobb. En rekryterare lägger mellan 30–40 sekunder på ett cv. Skriv därför tydligt och lättläst så att läsaren snabbt får en överblick av dina kompetenser. De flesta cv:n skrivs i omvänd kronologisk ordning eftersom det mest aktuella då läses först. Visa respekt för läsaren och undvik förkortningar och akronymer.

Ett cv bör vara en till två sidor långt. Om inte allt ryms på två sidor bör du välja ut vad som är av störst betydelse och korta ner. Har du istället svårt att fylla sidorna kan du använda fler radbrytningar och mer luft mellan styckena. Självklart kan du låta en del av en sida vara tom. Var tydlig och konsekvent med tidsangivelser.

Dina kontaktuppgifter bör framgå tydligt så du är lätt att kontakta. Antingen högt upp på sidan eller i en sidfot. Skriv ut namn, adress, telefon och en neutral personlig e-postadress. Om du har LinkedIn eller andra professionella sociala nätverk kan du även skriva med länken till dem.

På frågan om du ska ha foto i ditt cv så finns det inga rätt eller fel i utan du bestämmer själv utifrån varje ansökan. Väljer du att ha ett foto tänk på att det ska vara en bild med hög upplösning, seriöst och med enhetlig bakgrund.

Din erfarenhet

Välj att presentera utbildning eller arbetslivserfarenhet överst i cv:t (först) beroende på vad som ligger närmast i tiden. Efter det kan du lista andra relevanta erfarenheter, till exempel ideella engagemang och språkkunskaper. Håll varje arbetslivserfarenhet kort men informativ där det framgår tydligt till exempel ansvarsområde, arbetsuppgifter, projekt och resultat. Dessa kan du sedan knyta an till i ditt personliga brev.

Lämna inte dina referenser direkt i ditt cv, utan skriv att ”referenser lämnas på begäran”. Lämna referenser först när arbetsgivaren ber om dem. Dina påtänkta referenser bör vara kontaktade och informerade om att du söker jobb och lämnar ut deras kontaktuppgifter

Personer som kan passa som referenser är till exempel en tidigare chef eller kollega, handledaren för din examensuppsats eller en mentor.

Skicka in alltid din ansökan som en PDF så vet du att det levereras som du tänkt dig.

Granskning av jobbansökan

Vill du ha experthjälp med din jobbansökan? Som medlem i Akavia kan du få feedback på ditt cv, personliga brev och på din LinkedIn-profil.

Bli medlem

Akavia är fackförbundet för dig som är- eller studerar till ekonom, jurist, samhällsvetare, it-akademiker, personalvetare eller kommunikatör.

Till ansökan

Så skriver du personligt brev

Ett personligt brev är den delen av din jobbansökan där du ska visa vem du är och förklara varför du passar bra för tjänsten du söker. Ditt personliga brev ska spegla ditt cv, men med utrymme att berätta mer om dig själv och dina färdigheter. Du behöver inte berätta ”allt” utan målet är att väcka intresse hos arbetsgivaren för att bli kallad till intervju.

5 saker att tänka på när du söker jobb

En jobbansökan består oftast av ett cv och ett personligt brev där du presenterar dig själv och din jobbprofil samt förklarar varför du är intresserad av tjänsten. Här har vi samlat fem saker att tänka på när du söker jobb.