Kommunikatör

Kommunikation är en tuff bransch där ni är många som konkurrerar om jobben. För unga är det vanligt med projekt- och visstidsanställningar. Akavia arbetar för att du som kommunikatör ska få bra arbetsvillkor – och för att en akademisk examen ska förbereda för arbetslivet och löna sig.

1.

Vad gör en kommunikatör?

Kommunikatör är ett paraplybegrepp som inbegriper många olika titlar, till exempel webbredaktör, PR-konsult, kommunikationsstrateg, omvärldsbevakare, opinionsbildare och copywriter. Gemensamt är att arbetsuppgifterna ofta handlar om att forma och förmedla företags, myndigheters och organisationers budskap.

Det finns drygt 18 000 yrkesverksamma informatörer, kommunikatörer och PR-specialister på arbetsmarknaden – och ni är verksamma inom många olika sektorer och branscher.

När det gäller utbildningsvägar finns det flera alternativ för den som är intresserad av kommunikationsområdet, både på högskolor och universitet och på yrkeshögskolor. Grundutbildningen för en kandidatexamen är tre år (180 högskolepoäng). Många som jobbar med kommunikation har också en annan utbildning i grunden, till exempel juridik eller samhällsvetenskap.

Källa: Arbetsförmedlingen, Framtidsutsikter (Saco, 2020) och Akavia.

2.

Hur mycket tjänar en kommunikatör?

Enligt förbundets statistik är medianlönen för er som kommunikatörer i privat sektor 44 000 kronor i månaden, i statlig sektor 42 250 kronor i månaden och inom kommunal sektor
37 550 kronor i månaden.

Den rekommenderade ingångslönen för nyexaminerade är 27 800 kronor i månaden, som också är medianlönen.

Källa: Akavias lönestatistik 2019, Akavia

Mer lönestatistik för kommunikatörer

3.

Hur ser framtiden ut för kommunikatörer?

Kommunikation och media är ett populärt område och då många vill arbeta i branschen är det stor konkurrens om jobben, både för nyexaminerade och erfarna kommunikatörer. Som nyexaminerad är det vanligt med projekt- och visstidsanställningar. Men samtidigt kan den som är duktig på digitalt material och är snabb på att haka på nya arbets- och kommunikationssätt, vara eftertraktad på arbetsmarknaden. Den som är väl insatt i sin verksamhets affärsmodell och utvecklingsplan har också en fördel på arbetsmarknaden.

Juseks undersökning visar att många nyutexaminerade får ett kvalificerat arbete snabbt, men att det för vissa tar längre tid att etablera sig på arbetsmarknaden. Inom tre månader efter examen hade sex av tio jobb – men kommunikatörerna är också den av förbundets yrkesgrupper där flest väljer att bli egenföretagare efter studierna.

Källa: Framtidsutsikter (Saco, 2020), Efter examen (Jusek, 2019).