Gå till Innehållet

11 vanliga frågor om semester

Här finns svar på de vanligaste frågorna om semester. Måste du vara tillgänglig på semestern och vad händer om du blir sjuk eller säger upp dig? Och hur många semesterdagar kan du spara?

Vanliga frågor och svar om semester

  • Måste jag vara tillgänglig under semestern?

    Syftet med semesterlagen är att ge dig möjlighet till vila och återhämtning. För att säkerställa att du är ledig under din semester behöver din arbetsgivare organisera arbetet så att du har möjlighet att koppla bort jobbet.

    Du har alltså inte någon skyldighet att vara anträffbar varken på mejl eller telefon under din semester. Du behöver inte heller ha beredskap under din semester.
  • Har jag rätt att säga nej om arbetsgivaren beordrar mig att jobba under semestern?

    Om något oförutsett inträffar som anses vara ett tillräckligt tungt vägande skäl och som påverkar hela verksamheten, kan du inte neka din arbetsgivare att avbryta semestern.

    Däremot kan din arbetsgivare bli skadeståndsskyldig om skälet till att avbryta din semester inte är tillräckligt tungt. Om din arbetsgivare beordrar dig att avbryta semestern bör du kontakta oss. Vi hjälper dig att avgöra om situationen är tillräckligt kritisk.

    Om du slutligen beordras att avbryta din semester får du tillbaka de semesterdagar som du skulle tagit ut utöver ordinarie lön och ersättningar. Du kan också få ersättning för kostnader som du inte kunnat nyttja, till exempel om du hyrt en stuga eller bokat en resa.

    Det är även viktigt att du och din arbetsgivare kommer överens om ett senare tillfälle när du har möjlighet att ta ut din semester.

    Kontakta rådgivningen
  • Vad händer om jag blir sjuk under semestern?

    Om du blir sjuk under semestern har du rätt att räkna av de dagar då du är sjuk och ta ut semesterdagarna vid ett senare tillfälle.

    Blir du sjuk under semestern är det viktigt att du så fort som möjligt kontaktar din arbetsgivare så att du får rätt ersättning.

    Det är endast heldagar som kan räknas av från semestern på grund av sjukdom. Du kan exempelvis inte vara sjuk en halv dag och ta ut semester under resterande del av dagen.
  • Måste jag ta ut min semester under sommaren eller kan jag spara semesterdagar?

    Du har rätt till fyra veckors sammanhängande semester, det vill säga 20 dagar, mellan juni till augusti enligt semesterlagen, om inte annat har avtalats. Resterande dagar kan du spara till framtida semesterår.

    Det går att avtala lokalt om att ha en utsträckt semesterperiod, det vill säga förlänga perioden inom vilken du kan ta ut din sammanhängande sommarsemester, till exempelvis mellan maj och september istället för mellan juni och augusti. 

    Du kan själv komma överens med din arbetsgivare om att ta ut din semester under en annan tid på året, men det är inte något du har rätt till enligt lag.
  • Hur många semesterdagar kan jag spara?

    Om din arbetsplats inte har kollektivavtal och du endast omfattas av semesterlagen har du rätt till 25 semesterdagar och ska som regel ta ut minst 20 semesterdagar under semesteråret.

    Det innebär att du som mest kan spara fem semesterdagar till ett senare semesterår, förutsatt att du tjänat in semesterdagarna och att de därmed är betalda semesterdagar. Saknar din arbetsplats kollektivavtal kan du alltså vanligtvis inte spara fler än fem dagar per år, om det inte finns en policy eller om du avtalat om det i ditt anställningsavtal.

    Om din arbetsplats har kollektivavtal och du har fler än 25 semesterdagar finns det ofta särskilda regler för hur många dagar du kan spara i kollektivavtalet.


    Något som är viktigt att känna till är att du först måste ta ut dina semesterdagar för det gällande semesteråret innan du kan använda dina sparade semesterdagar. Du kan därmed inte spara semesterdagar det semesterår som du väljer att ta ut dina sparade semesterdagar. 

    Det är viktigt att komma överens med arbetsgivaren om hur ni gör på arbetsplatsen och att det framgår tydligt vad som gäller i ert kollektivavtal, eller i ditt anställningsavtal.

    Din rätt till semester
  • Vad händer med min semester om jag säger upp mig eller blir uppsagd?

    Om du fått din semester beviljad och utlagd har du rätt att ta ut dina semesterdagar som planerat under din uppsägningstid, eller upphäva semestern om det passar dig bättre. Arbetsgivaren har inte rätt att på egen hand bestämma att du ska ta ut semester under uppsägningstiden.

    Har din arbetsgivare inte lagt ut och godkänt din semester när uppsägningen sker har du normalt inte rätt till att ta ut semester under uppsägningstiden. Däremot kan du och din arbetsgivare komma överens om en annan lösning som passar er båda.

    Semester under din uppsägningstid
  • Kan jag ta ut semesterdagar under min uppsägningstid?

    Om du fått din semester beviljad och säger upp dig eller blir uppsagd, har du alltid rätt att ta ut semester under din uppsägningstid. Däremot – om din semester inte blivit utlagd eller beviljad har du inte samma rättigheter.

    Läs mer om vad som händer med din semester när du säger upp dig eller blir uppsagd.

    Semester vid uppsägning
  • Hur gör jag om jag inte tjänat in betald semester?

    Om du är nyanställd har du fortfarande rätt att ha en sammanhängande semester på fyra veckor över sommarmånaderna. Däremot, om du blir anställd den 31 augusti eller senare får du fem dagars semester under det semesteråret du blev anställd.

    Du behöver tjäna in din rätt till betald semester. Om du inte varit anställd tillräckligt länge för att kunna ta ut betald semester finns det olika lösningar.

    Antingen kan du välja att vara ledig utan ersättning, det vill säga ta ut obetald semester. Regeln om att ta ut 20 semesterdagar under ett semesterår gäller endast vid betald semester. Du har alltså ingen skyldighet att ta ut obetald semester.

    Ett annat alternativ är att din arbetsgivare erbjuder dig förskottssemester. Det innebär att du får ersättning under din semester (semesterlön) trots att du inte tjänat in betalda semesterdagar ännu. Då är det viktigt att ni gör en skriftlig överenskommelse så det är tydligt vad ni kommit överens om.

    Söker du nytt jobb är det viktigt att du frågar din blivande arbetsgivare om vad som gäller för semester, speciellt om sommaren närmar sig och du har semesterplaner.

    Hur fungerar förskottssemester?
  • Kan jag bli återbetalningsskyldig om jag har fått förskottssemester?

    Ja, om du tar ut förskottssemester uppstår en skuld till din arbetsgivare. Regler för hur skulden skrivs av ser olika ut beroende på bransch och kollektivavtal, men skrivs alltid av om du blir uppsagd på grund av arbetsbrist eller uppsagd på grund av sjukdom. Avslutar du din anställning innan skulden för förskottssemestern är avskriven, brukar den summan vanligtvis dras från din semesterersättning som betalas ut i samband med din slutlön.

    Skuld vid förskottssemester
  • Kan jag ta ut semester under sjukskrivningen?

    Ja, det är samma regler som gäller för att ta ut semester när du är sjukskriven och din semesteransökan ska behandlas som vanligt. Däremot kan du ha tjänat in färre semesterdagar om du varit sjuk i mer än 180 dagar.

    Att tjäna in semester under sjukskrivningen
  • Tjänar jag in semester när jag är sjuk eller föräldraledig?

    Ja, du tjänar in semesterdagar när du är sjukskriven men frånvaro på grund av sjukdom är semesterlönegrundande i max 180 dagar under ett helt intjänandeår enligt 17 § Semesterlagen. Om du är frånvarande oavbrutet under ett helt intjänandeår upphör din rätt att tjäna in semester under sjukskrivningen.

    När du är föräldraledig tjänar du också in semesterdagar men hur lång tid som är semesterlönegrundande beror på anledningen till att du är föräldraledig. 

    Om din semester som sjukskriven eller föräldraledig

Hittar du inte svaret på just din fråga?

En hel del frågor om semester beror på hur din situation och anställning ser ut. Du som är medlem i Akavia kan alltid kontakta rådgivningen och få svar från experter. 

Bli medlem

Akavia är fackförbundet för dig som är- eller studerar till ekonom, jurist, samhällsvetare, it-akademiker, personalvetare eller kommunikatör.

Till ansökan

Räkna ut din semesterlön

Få svar på dina frågor om semesterlön och semestertillägg och räkna ut din semesterlön med eller utan kollektivavtal.

Räkna ut din semesterersättning

En komplett guide för semesterersättning: vad det är, hur det fungerar och hur du som är anställd kan räkna ut din semesterersättning – med eller utan kollektivavtal.