)

Porträtt

Redan innan Freja Modig började jobba på Linkedin hade hon en uppdaterad och nyckelordsanpassad profilsida på det populära karriärnätverket. För drygt ett år sedan blev hon headhuntad av en rekryterare på Linkedin som hade sett hennes profil och tyckte att hon hade perfekt bakgrund för rollen som Customer Success Manager.

– Jag började bygga upp mitt cv och profil på Linkedin redan som student. Fast min drivkraft på den tiden var främst att tjäna pengar så att jag kunde köpa en lägenhet.

Det var under andra året på utbildningen i marknadskommunikation som Freja började se sig om efter ett extrajobb. Hon fick snabbt jobb på e-handelsföretaget Skincity, där hon kombinerade paketinslagning med att lyssna på inspelade universitetsföreläsningar.

– I samband med ett företagsbesök som före detta Jusek arrangerade träffade jag en studentmarknadsförare som berättade om rollen och att de sökte en ny förmåga. Det lät intressant så jag sökte och snart hade jag två extrajobb.

En tid senare såg Freja en rekryteringsannons från CCT Technology, ett företag inom digital marknadsföring, som sökte annonsskrivare och sökte det också. Det slutade med att hon fick ett tredje uppdrag – att skriva bostadsannonser som skulle publiceras på Facebook. Ett perfekt extrajobb som kompletterade hennes kommunikationsstudier.

– Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit ”luftig trea med balkong” men det visade sig vara ett väldigt roligt extrajobb. Med tiden fick jag även utbilda nyanställda och täcka upp när min chef var ledig.

För att klara både studier och tre extrajobb tvingades Freja bli välplanerad, disciplinerad och effektiv. Det påverkade inte studierna negativt, tvärtom höjde hon sitt betygssnitt.

– Jag har aldrig siktat på att få högsta betyg i alla ämnen utan tror att du är mer attraktiv för arbetsgivarna om du även samlar på dig arbetslivserfarenhet vid sidan om studierna.

Under sista terminen blev Freja erbjuden en fast tjänst som Customer Success Specialist hos CCT Technology som hon jobbade extra på. Hon klev in i rollen på deltid samtidigt som hon skrev sitt examensarbete.

– När jag såg mina kursare ha ångest över jobbsökandet kände jag mig otroligt tacksam över att jag redan hade ett jobb.

Efter drygt två år på samma arbetsplats började Freja fundera över nästa steg i karriären och det var då rekryteraren från Linkedin hörde av sig.

Tycke uppstod och hon blev erbjuden ett vikariat som Customer Success Manager med uppdraget att stötta de kunder som använder Linkedins rekryteringsverktyg för att hitta sina drömkandidater. Redan innan vikariatet gick ut blev hon erbjuden en fast tjänst i samma team.

– Jag trivs väldigt bra. Linkedin, som ägs av Microsoft, har en fantastisk kultur, bra förmåner och man tar väldigt bra hand om sin personal.

Frejas tips

Ha en uppdaterad Linkedin-profil:

"Många rekryteringsföretag använder Linkedin för att hitta kandidater. Se till att fylla i hela din profil och ta med de nyckelord och kvaliteter som du vill associeras med. Var noggrann med vad du publicerar och var frikostig med att tagga andra."

Satsa på extrajobb:

"Ett extrajobb under studierna förstärker ditt cv. Försök om möjligt att hitta extrajobb som kopplar an till dina studier, men all arbetslivserfarenhet är bra och tyder på att du har disciplin och karaktär."

 

Vem är Freja?

Ålder:

27 år.

Utbildning:

Kandidatexamen i marknadskommunikation, Stockholms universitet, examen 2018.

FAVORITKURS:

Projektledning. Den kursen gav mig praktisk erfaren­ het av att leda projekt och är en av dem som jag har haft störst nytta av i arbetslivet.

Titel:

Customer Success Manager på Linkedin.

Intressen:

Löpning, privatekonomi och investeringar, matlagning och läsning.