Kommunikatörer i frontlinjen när informationshoten ökar
Inför valåret 2026 står Sveriges offentliga institutioner inför stora utmaningar. Krig i vårt närområde, ökad polarisering, påverkansförsök och blixtsnabb digital ryktesspridning har gjort att desinformation blivit en del av svenskarnas vardag. I ett sådant läge sätts demokratins motståndskraft, myndigheternas trovärdighet och medborgarnas möjlighet att fatta informerade beslut på prov.
För att samhället ska fungera i såväl vardag som kris, och för att värna det demokratiska samtalet, krävs närhet mellan det offentliga och medborgarna. Det förutsätter information som är korrekt, begriplig och tillgänglig. Här spelar många yrkesgrupper och funktioner avgörande roller, inte minst de offentliganställda kommunikatörerna.
Rapporten ”Det är en fråga om demokrati” pekar på den avgörande roll offentliganställda kommunikatörer har i att motverka desinformation och nå ut med samhällsviktig information i kriser. Resultatet visar att nästan hälften av kommunikatörerna i offentlig sektor ofta eller ibland möter desinformation i sitt arbete. Nio av tio uppger att de tror att verksamheten kommer att behöva hantera desinformation framöver. Samtidigt svarar bara drygt var fjärde att kommunen, regionen eller myndigheten är helt förberedd för en allvarlig kris.