Gå till Innehållet

Akavias visselblåsarkanal

Genom Akavias visselblåsarfunktion kan du som anställd, arbetssökande, förtroendevald eller på annat sätt har en arbetsrelaterad relation med Akavia rapportera om du upptäcker eller misstänker någon oegentlighet eller missförhållanden som rör Akavias verksamhet.

Anmäl misstankar om missförhållanden inom Akavia

På Akavia strävar vi efter att ha en öppen och transparent arbetsplats, där missförhållanden inte ska förekomma. Vid missförhållanden inom vår organisation uppmanar vi dig därför att rapportera dessa genom vår visselblåsarkanal.

Akavias visselblåsarkanal gör det möjligt för dig att rapportera om allvarliga missförhållanden och oegentligheter inom Akavia som du har fått kännedom om i en arbetsrelaterad relation till förbundet.

Här kan du rapportera i Akavias visselblåsarkanal

Vem kan använda visselblåsarfunktionen?

Följande grupper kan använda Akavias visselblåsarsystem:

  • Anställda och tidigare anställda
  • Förtroendevalda
  • Praktikanter och arbetssökande
  • Leverantörer och deras personal

Du kan däremot inte använda visselblåsarkanalen i egenskap av medlem. Om du som medlem vill anmäla eller klaga på något som rör Akavia kan du i stället kontakta oss via via Mina Sidor.

Vad kan du rapportera om?

Utgångspunkten är att det handlar om missförhållanden inom Akavia och att uppgiften eller uppgifterna har ett allmänintresse.

Missförhållandena kan till exempel handla om:

  • Brottslig verksamhet
  • Korruption 
  • Allvarliga fall av diskriminering

Du behöver inte ha bevis för din misstanke, men alla rapporter ska lämnas i god tro.

Vem behandlar rapporterna?

Rapporten i visselblåsarsystemet går först till vår externa juridiska partner, advokatfirman Lindahl, som gör en opartisk bedömning. Syftet är att säkerställa att rapporterna inte överlämnas till en person hos Akavia som själv är involverad i ärendet. Därefter överlämnas rapporten till Akavia för vidare hantering av förbundets interna visselblåsarfunktion, som består av Akavias chefsjurist och HR-chef.

Anmälan kan göras anonymt

Det går att rapportera anonymt genom Akavias visselblåsarkanal.

Efter att du rapporterat kommer du att få en sextonsiffrig kod, som du framöver kommer kunna logga in med i systemet här. Det är viktigt att du sparar koden, annars kommer du inte få åtkomst till ärendet igen. Om du tappar bort koden kan du skicka in en ny rapport där du hänvisar till den föregående rapporten.

När du rapporterar anonymt får du inga notiser om det händer något i ditt ärende, eftersom du inte lämnar några kontaktuppgifter i systemet. Det är därför viktigt att du, med din sextonsiffriga kod, loggar in med jämna mellanrum för att följa ditt ärende och svara på eventuella följdfrågor.

Återkoppling

Inom sju dagar kommer du att via systemet få en bekräftelse på att Lindahl har tagit emot din rapport. Du får sedan återkoppling inom tre månader med vilka eventuella åtgärder som har planerats eller genomförts.

Anmälan kan göras muntligt

Du har även rätt att rapportera missförhållanden muntligt. Detta gör du genom att kontakta advokat Mikael Mellberg på Lindahl, antingen på telefon 072–388 10 21 eller på ett fysiskt möte på Lindahls kontor på Södra Hamngatan 37-42 i Göteborg.

Rapportering till behörig myndighet

Vi uppmanar dig att alltid först rapportera om missförhållanden via Akavias visselblåsarfunktion. Det är dock möjligt att istället rapportera missförhållanden till behörig myndighet. Kontaktuppgifter till dessa kan du hitta här.