Vad är en effektiv lässtrategi?
- Det akademiska läsandet sker ofta i flera steg. Du ”skumläser”, alltså läser kanske först läromedlen översiktligt. Längre ner får du en steg-för-steg-lista på hur du lär dig att skumläsa. Därpå lyssnar och antecknar du på föreläsningar, diskuterar därefter på seminarier för att avslutningsvis skriva en inlämningsuppgift. Samtidigt använder du hela tiden böckerna parallellt, läser vissa delar översiktligt och andra delar på djupet. Eftersom du ofta läser texterna flera gånger och olika delar i olika omgångar är det viktigt att göra markeringar i böckerna för att snabbt kunna återvända till olika avsnitt.
- Angrip olika texter på olika sätt. Läroböcker på grundkurser har ofta ett lättare tilltal och innehåller sådant som ses som grundläggande kunskap då syftet är att ge en introduktion till ämnet för den som inte är insatt.
- I en vetenskaplig artikel presenteras ofta ny forskning, till exempel en studie, som sätts i relation till tidigare forskning. Vetenskapliga artiklar kan vara mer svårgenomträngliga eftersom de har ett mer avancerat språk, presenterar information på ett mer komprimerat sätt samt vänder sig till andra forskare som redan är insatta i ämnet. Det är viktigt att försöka förhålla sig till de olika texterna på olika sätt.
- Gå på föreläsningarna. Akademiskt läsande kan också underlättas ifall du går på och deltar aktivt i föreläsningarna, till exempel för anteckningar och ställer frågor när du inte förstår. Då blir det lättare att ta till sig ämnet och du får ledtrådar kring hur du ska ta sig an litteraturen. Om målet med kursen är att du ska kunna redogöra för grundläggande begrepp eller analysera en frågeställning, så ska du givetvis från början fokusera din läsning mot de bitarna.