Gå till Innehållet

Skriva akademiska texter

Med rätt strategier, tydlig struktur, sakligt språk och genomtänkt källhantering blir det akademiska skrivandet enklare, bättre och tar mindre tid.

Text: Sofia Callius, content editor

Lästid: 3 minuter

Många studenter upplever i början att akademiskt skrivande är något av en tröskel som känns oöverstiglig. Plötsligt förväntas man uttrycka sig på ett nytt sätt, med tydlig struktur, sakligt språk och medvetna referenser till tidigare forskning. Det kan kännas svårt, men det är också en färdighet som går att träna upp och som blir lättare ju mer man övar. Med rätt strategier kan akademiskt skrivande faktiskt bli ett verktyg som inte bara hjälper dig att klara uppgifter – utan också att förstå ditt ämne bättre.

Här delar Vendela Blomström, författare och universitetsadjunkt i akademisk svenska vid Stockholms universitet, med sig av sina bästa tips för att göra skrivandet både tydligare och mer hanterbart.

Det här innebär akademiskt skrivande

  1. Läs instruktionerna ordentligt. Om uppgiften är att skriva en text som ”belyser olika perspektiv” och ”redogör för ämnesrelevanta begrepp” så ska du fokusera på enbart detta i skrivandet och undvika allt annat oväsentligt. Akademiska texter handlar ofta om att studenten ska visa för läraren att den har grundläggande kunskap i ett ämne.
  2. Akademiskt skrivande går ut på att sakligt och balanserat informera om ett ämne, beskriva vad andra forskare har kommit fram till och presentera ny kunskap som har tagits fram på vetenskaplig väg.
  3. När du ska återge innehållet i en vetenskaplig artikel kan du ha hjälp av att ha koll på det allmänna akademiska ordförrådet. Det kan ibland vara en fördel att hitta synonymer, ta exempelvis ord som ”implicit” (inte direkt utsagd/underförstådd) eller ”explicit” (uttrycks tydligt).
  4. Onödigt krångliga ord och formuleringar bör undvikas i den mån det går. Det ska framgå tydligt vad som är dina egna tankar och vad som är någon annans resultat av tidigare forskning. Språket ska inte göra att texten kan tolkas på olika sätt. Syftet i slutändan är att andra ska kunna upprepa samma experiment eller undersökning som andra forskare eller du själv har gjort.
  5. Egen inlärning kan också gynnas av att du utvecklar ditt akademiska skrivande, och bland annat städar bort krångliga ord. Du kan nöta in en text bättre om du själv, med en egen enkel text återberättar och summera innehållet i en snårig vetenskaplig artikel.
  6. Hämta inspiration från andra. Studera hur andra texter är uppbyggda, hämta inspiration från deras upplägg, tonalitet, ordval och meningsuppbyggnad. Då kan du hitta ett akademiskt språkbruk och nå en högre standard i dina texter. Det kan till exempel handla om verb, som att ”studier visar” eller ”enligt forskare”. Erfarna läsare gör detta mer eller mindre omedvetet och förstår att det akademiska skrivandet och läsandet hänger ihop, men i början kan det kräva lite mer övning.
  7. Ta hjälp! Många lärosäten har studie- och språkverkstäder där man kan få vägledning i sitt akademiska läsande och skrivande. Även om du redan nu tycker att du har kläm på det akademiska språket och kan skriva med klarhet, precision och genomslagskraft, så skadar det inte att få återkoppling från andra med expertkunskap inom området.

Utveckla akademiskt skrivande

  • Arbeta med styckeindelning och tematiska meningar.
    I akademiskt skrivande är stycket inte bara en visuell paus – det är en meningsbärande enhet. Varje stycke bör ha en tydlig huvudtanke som introduceras i en så kallad tematisk mening, ofta i början av stycket. Därefter följer exempel, förklaringar eller belägg som utvecklar huvudtanken. Avsluta gärna med en mening som knyter ihop resonemanget och leder vidare till nästa del. Genom att tänka i stycken med egna mikrosyften blir texten mer sammanhängande och lättare att följa för läsaren.
  • Skriv med metatext – visa vägen för läsaren.
    En akademisk text blir starkare när du hjälper läsaren att förstå hur resonemangen hänger ihop. Det gör du med metatext, det vill säga ord och fraser som förklarar hur olika delar av texten relaterar till varandra: ”för det första”, ”å andra sidan”, ”detta leder vidare till”, ”sammanfattningsvis”, eller ”i kontrast till tidigare forskning”. Metatexten fungerar som skyltar i texten – den visar vägen och signalerar när du byter perspektiv eller drar slutsatser.
  • Använd källor analytiskt – inte bara som stöd.
    Ett vanligt misstag är att stapla citat och referenser utan att riktigt förklara varför de finns där. Försök i stället att analysera och sätta forskningen i relation till ditt eget syfte. Vad visar den tidigare forskningen – och vad saknas? Genom att reflektera över källorna och låta dem ”tala med varandra” visar du att du inte bara återger kunskap, utan också bearbetar den kritiskt.
  • Planera din text innan du börjar skriva.
    En tydlig disposition gör det lättare att hålla fokus och säkerställa att du besvarar uppgiften på ett strukturerat sätt. Skriv ner vilka delar din text ska innehålla – till exempel inledning, bakgrund, analys och slutsats – och vad syftet med varje del är. När du sedan börjar skriva kan du använda dispositionen som karta, vilket sparar tid och minskar risken för att texten spretar.
  • Läs igenom och bearbeta din text flera gånger.
    Akademiskt skrivande handlar lika mycket om att omarbeta som att skriva. När du har ett första utkast, läs igenom texten med olika fokus: en gång för att se att strukturen håller, en gång för att granska språk och tydlighet, och en gång för att kontrollera källhänvisningar och referenser. Små justeringar kan göra stor skillnad för helhetsintrycket. Det är här det kritiska tänkandet visar sig!

Läs mer

En effektiv lässtrategi för akademiska studier

Effektiva lässtrategier hjälper dig att hantera kurslitteratur smartare. Genom att använda studiestrategier för akademiskt läsande sparar du tid, ökar förståelsen och når kursmålen snabbare.

Studiehjälp vid NPF eller funktionsnedsättning

Klara studierna med NPF eller en annan funktionsnedsättning. Åtgärder du kan göra själv och i samarbete med ditt lärosäte.

Studera smartare med en studiestrategi

Plugga smartare, med en personlig studieteknik för akademiska studier med bättre fokus, studiemotivation och resultat.