Det här innebär akademiskt skrivande
- Läs instruktionerna ordentligt. Om uppgiften är att skriva en text som ”belyser olika perspektiv” och ”redogör för ämnesrelevanta begrepp” så ska du fokusera på enbart detta i skrivandet och undvika allt annat oväsentligt. Akademiska texter handlar ofta om att studenten ska visa för läraren att den har grundläggande kunskap i ett ämne.
- Akademiskt skrivande går ut på att sakligt och balanserat informera om ett ämne, beskriva vad andra forskare har kommit fram till och presentera ny kunskap som har tagits fram på vetenskaplig väg.
- När du ska återge innehållet i en vetenskaplig artikel kan du ha hjälp av att ha koll på det allmänna akademiska ordförrådet. Det kan ibland vara en fördel att hitta synonymer, ta exempelvis ord som ”implicit” (inte direkt utsagd/underförstådd) eller ”explicit” (uttrycks tydligt).
- Onödigt krångliga ord och formuleringar bör undvikas i den mån det går. Det ska framgå tydligt vad som är dina egna tankar och vad som är någon annans resultat av tidigare forskning. Språket ska inte göra att texten kan tolkas på olika sätt. Syftet i slutändan är att andra ska kunna upprepa samma experiment eller undersökning som andra forskare eller du själv har gjort.
- Egen inlärning kan också gynnas av att du utvecklar ditt akademiska skrivande, och bland annat städar bort krångliga ord. Du kan nöta in en text bättre om du själv, med en egen enkel text återberättar och summera innehållet i en snårig vetenskaplig artikel.
- Hämta inspiration från andra. Studera hur andra texter är uppbyggda, hämta inspiration från deras upplägg, tonalitet, ordval och meningsuppbyggnad. Då kan du hitta ett akademiskt språkbruk och nå en högre standard i dina texter. Det kan till exempel handla om verb, som att ”studier visar” eller ”enligt forskare”. Erfarna läsare gör detta mer eller mindre omedvetet och förstår att det akademiska skrivandet och läsandet hänger ihop, men i början kan det kräva lite mer övning.
- Ta hjälp! Många lärosäten har studie- och språkverkstäder där man kan få vägledning i sitt akademiska läsande och skrivande. Även om du redan nu tycker att du har kläm på det akademiska språket och kan skriva med klarhet, precision och genomslagskraft, så skadar det inte att få återkoppling från andra med expertkunskap inom området.