Alla studenter har rätt att studera på lika villkor. Därför erbjuds personer med funktionsnedsättning pedagogiskt stöd i olika former när det kommer till studier. För att få pedagogiskt stöd på svenska universitet och högskolor krävs en dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Akavias statistik visar att sex av hundra akademiker med funktionsnedsättning har inlärningssvårigheter, exempelvis dyslexi (läs- och skrivsvårigheter). Diagnosen är vanligare bland yngre medlemmar och väntas öka. Bland Akavias grupper visar statistiken att diagnoser som handlar om just inlärningssvårigheter är vanligast bland jurister, 19,5 procent av medlemmarna med funktionsnedsättning är juristutbildade och klarar sig mycket väl i arbetslivet.
– Det kan låta motsägelsefullt att just jurister ofta har inlärningssvårigheter, med tanke på att utbildningen är så texttung och detaljerad. Men kanske är det just de som har riktigt bra kompensatoriska strategier som tar sig igenom dessa studier, säger Ulrika Husmark, sakkunnig inom inkludering och diskriminering på Akavia.
Det betyder att personer med inlärningssvårigheter klarar sig väl i akademisk utbildning, men att hjälpen man har rätt till behöver förtydligas och lyftas upp så att ännu fler klarar av att ta steget och genomföra en akademisk utbildning. Det kan antyda att många med stora svårigheter exkluderas tidigt i utbildningssystemet.
Här hittar du en sammanställning av experternas råd kring hur du fixar plugget. Vi har sammanställt råd från studenter med egna funktionsnedsättningar, studie- och yrkesvägledare på Lunds universitet och Stockholms Universitet samt organisationer som jobbar för att underlätta för funktionsnedsatta såsom Attention.