"Mörkertalen kring sexuella trakasserier är stora"

Undersökningen besvarades av drygt 3 200 personer och genomfördes bland medlemmar inom våra yrken: ekonomer, jurister, samhällsvetare, it-akademiker, personalvetare och kommunikatörer.

Undersökningen visar att:

• 11 procent av medlemmarna har utsatts för sexuella trakasserier någon gång det senast året.
  • Så många som var tionde kvinna under 30 år har ofta blivit sexuellt trakasserad det senaste året.
  • Jurister och anställda på advokat- och redovisningsbyråer blir oftare utsatta eller ser andra utsättas för sexuella trakasserier, än medarbetare i andra branscher.

– Det är allvarligt att så många har utsatts. Samtidigt vet vi att mörkertalen kring sexuella trakasserier är stora och det finns många anledningar till att kränkningarna inte anmäls. Men om problemen inte tas om hand fortsätter arbetsmiljön vara gynnsam för trakasserier, vilket kan leda till sänkt prestationsförmåga och psykisk ohälsa för medarbetarna, säger Ulrika Husmark, professionsanalytiker på Akavia.

Redan innan #metoo, i januari 2017, infördes nya krav i diskrimineringslagen som innebär att alla arbetsgivare ska arbeta kontinuerligt med att förhindra trakasserier, sexuella trakasserier och repressalier på arbetsplatsen. Lagändringarna har dock inte fått tillräckligt fäste på arbetsmarknaden.

Regeringen beslutade år 2018 att utreda diskrimineringslagen, en utredning som nu ska vara klar i oktober 2021.

– Vi ser med tillförsiktigt framåt vad den utredningen kommer fram till. Det är viktigt att vi får en tydlig lagstiftning. Alla arbetsgivare ska arbeta aktivt för att förebygga diskriminering på arbetsplatser, men vi kan se att de aktiva åtgärder som finns för arbetsgivarna behöver konkretiseras och förstärkas, säger Ulrika Husmark.

Akavia vill se:

• Sexuella trakasserier på arbetsplatser måste mötas av nolltolerans från alla arbetsgivare.
  • Både arbetsgivare och anställda på alla nivåer bör erbjudas regelbunden och återkommande utbildning om diskrimineringslagen och sexuella trakasserier.