Ulrika Husmark, sakkunnig diskriminering och inkludering
Kompetens slösas bort – så kan arbetslivet bli mer inkluderande
Funktionsnedsättningar Akademiker med funktionsnedsättning har mycket att bidra med – men möter ofta onödiga hinder. Hur kan vi skapa ett arbetsliv där alla får möjlighet att växa?Text: Ulrika Husmark, sakkunnig diskriminering och inkludering
I dagens arbetsliv talas det ofta om vikten av inkludering och att ta tillvara på allas kompetens. Ändå visar Akavias rapport från 2025 "Tillgång eller till besvär" att akademiker med funktionsnedsättning fortfarande stöter på betydande utmaningar. Trots hög utbildning och stark drivkraft är arbetslösheten dubbelt så hög i denna grupp jämfört med andra akademiker. Samtidigt vet vi att arbetsmarknaden skriker efter kompetens.
Det är ofta strukturer och attityder – inte brist på förmåga – som skapar hinder. Många arbetsgivare saknar kunskap om funktionsnedsättningar och underskattar ibland arbetsförmågan hos dessa medarbetare. Men erfarenheter visar att när rätt stöd och anpassningar finns på plats, bidrar akademiker med funktionsnedsättning med både nya perspektiv och värdefull kompetens.
Flexibilitet och kunskap i fokus
Många akademiker med funktionsnedsättning efterfrågar större flexibilitet i arbetslivet – till exempel flexibla arbetstider och möjligheten att arbeta deltid eller hemifrån. Individuella lösningar, tekniska hjälpmedel och kunskap om både funktionsnedsättningar och hjälpmedel är ofta avgörande för att skapa en arbetsmiljö där alla kan prestera och må bra. Det handlar om att se till individens styrkor och behov, snarare än att utgå från en mall.
Långsiktiga vinster för hela samhället
Att fler får möjlighet att använda sin kompetens är en vinst för både individ, arbetsgivare och samhälle. För arbetsgivare innebär det tillgång till nya idéer och erfarenheter. För samhället innebär det att resurser tas tillvara och att fler kan bidra till välfärden. Och för individen handlar det om att få växa, utvecklas och känna sig delaktig.
Arbetsgivare, fackförbund och myndigheter behöver samverka för att undanröja hinder och skapa bättre förutsättningar. Det kan handla om tydligare information, snabbare processer för hjälpmedel, och att arbetsgivare vågar tänka nytt kring arbetstid och arbetsuppgifter. Framför allt handlar det om att se potentialen hos varje medarbetare.
Ett arbetsliv där alla får möjlighet att bidra är inte bara en fråga om rättvisa – det är en investering i framtiden. Genom att öppna dörren för fler, bygger vi ett starkare och mer hållbart samhälle. Akademiker med funktionsnedsättning är inte ett undantag – de är en självklar del av lösningen.