Avvikande telefontider i veckan

Rådgivningen är stängd den 27 januari kl 13-17 samt den 28 januari kl 9-13 (på grund av utbildning).

Kontakta via mejl istället

Arbetsbelastningen har ökat under pandemin

2021/01/12 — Arbetsbelastningen och stressen ligger på för höga nivåer bland medarbetare och chefer nu under pandemin. Det visar en undersökning som Akavia genomfört bland sina medlemmar. — Arbetsgivarna och de lokala facken behöver ta fram en strategi för hur arbetet ska fungera på bästa sätt, säger Lee Wermelin, ordförande på Akavia.

"Situationen är speciell, och då måste vi också anpassa våra arbetsplatser och arbetsuppgifter"

Akavia genomförde i våras en undersökning bland sina medlemmar för att se hur de påverkades på sina arbetsplatser av pandemin. Vid en uppföljande undersökning under hösten visade det sig att arbetsbelastning och stress ligger fortsatt på för höga nivåer. 37 procent uppger att arbetsbelastningen är för hög, 36 procent svarar detsamma rörande stressen.

— En av utmaningarna som pandemin har orsakat är att många arbetar med sina egna och med covid-19-relaterade uppgifter. Situationen är speciell, och då måste vi också anpassa våra arbetsplatser och arbetsuppgifter, säger Lee Wermelin.

Den höga arbetsbelastningen riskerar att förstärka den pressade situation som har funnits i arbetslivet under lång tid — och därmed spilla över i ohälsa och sjukskrivningar. Därför är det viktigt att intensifiera det lokala arbetsmiljöarbetet. Med tydligare och bättre dialog mellan arbetsgivare och medarbetare går det att gemensamt minska arbetsbördan, genom att identifiera problemen. För att skapa lägre nivåer av stress behövs det korta avstämningar med chefen och digitala möten med kollegorna.

— Hemarbete i sig är många positiva till, och att kunna jobba flexibelt är något som kommer växa. Men i denna speciella period behövs insatser från arbetsgivare. Genom att minska stress och arbetsbelastning kan vi få ökat välbefinnande och produktivitet, säger Lee Wermelin.

Kontakta

Caroline Cederquist, Pressansvarig, 070-665 29 55, caroline.cederquist@akavia.se

Fakta om höstens undersökning

• 36 procent uppger att stressen har ökat. För de medlemmar som arbetar med covidrelaterade arbetsuppgifter är siffran 55 procent.
  • 29 procent anser att välbefinnandet påverkas av Ccovid-19.
  • 37 procent medlemmar har fått högre arbetsbelastning sedan pandemin började. De medlemmar som arbetar med covidrelaterade arbetsuppgifter har arbetsbelastningen ökat med 74 procent.
  • I höstens undersökning svarade 2101 yrkesverksamma medlemmar, varav 1247 kvinnor och 854 män.

Sämre kontakt med kollegor under pandemin

2021/01/21 — Pandemin påverkar arbetslivet på ett dramatiskt sätt. 74 procent av Akavias medlemmar säger att de sociala kontakterna med kollegorna förändrats till det sämre på grund av hemarbete.

Arbetsbelastningen har ökat under pandemin

Hemarbetsplatsen måste förbättras

2021/01/05 — För att minska smittspridningen bör så många som möjligt arbeta hemifrån. En viktig del i detta är att se till att hemarbetsplatsen är tillfredsställande. Men bara en av tre akademiker anser att de har en funktionell arbetsplats i hemmet, visar en undersökning som Akavia genomfört.

Produktiviteten i svensk ekonomi måste förbättras

2020/12/17 — Intervju med Akavias chefekonom Daniel Lind om hans artikel som publicerats i tidskriften International Productivity Monitor om hur svensk ekonomis produktivitet har utvecklats i förhållande till viktiga konkurrentländer sedan millennieskiftet.

Akavia välkomnar IF Metalls och Kommunals besked

2020/12/04 — PTK, som Akavia är en del av, och Svenskt Näringsliv tog i dag ytterligare ett steg mot en stärkt arbetsmarknad, rörande LAS. Att nu två förbund som IF Metall och Kommunal också väljer att ansluta sig gör att överenskommelsen får en starkare ställning.

Efterlevnaden av FHM:s råd måste följas upp

2020/12/04 — Akavia har genomfört en undersökning som visar att alltför få arbetar hemifrån. Dessutom är det många som fortfarande reser i rusningstrafik.

Nya avtal i hamn mellan Saco-S och Arbetsgivarverket

2020/12/02 — Avtalsförhandlingarna mellan Saco-S och Arbetsgivarverket avslutades på måndagen. De nya avtalen innebär bland annat ett gemensamt arbete för anpassningar i pensionsavtalet och att gemensamt ta ansvar för förändringar inom LAS.

Nytt kollektivavtal för it-akademiker på plats

2020/12/01 — Under måndagen tecknades ett nytt kollektivavtal för it-företagen, som för Akademikerförbunden förhandlats fram av Akavia och Sveriges Ingenjörer med Almega. Det nya avtalet innehåller löneökningar och avsättningar till flexpension, vilka innebär en bra grund för medlemmarna.

Med framtidens domstol runt hörnet

2020/11/26 — Digitaliseringens effekter på juristbranschen står i centrum i ett nystartat projekt som Akavia driver under hösten. I början av november samlades jurister från olika delar av samhället för att diskutera digitaliseringens effekter på rättsväsendet. Framtidens domstol, Legal Design och viktiga egenskaper hos blivande jurister var några av samtalspunkterna.

Juridik och ekonomi – två utbildningar som lockar

2020/11/26 — Den pågående pandemin och nedgången för ekonomin verkar få allt fler att söka sig till universitetsstudier. Det bekräftar färsk statistik från Universitetskanslersämbetet (UKÄ). Att juridik och ekonomi är populära välkomnas av Akavias professionsanalytiker.

Sakkunskap viktigt vid ökad konkurrens

2020/11/25 — Kommunikatörer spås i Sacos senaste rapport om framtidsutsikter för akademiker vara på väg mot tuffare tider. Men trots ökat konkurrens om jobben finns det ljuspunkter menar Akavias expert Ida Inga.

Brister i jämställdhet tydligare under covid-19

2020/11/19 — Pandemin slår olika mot kvinnor och mäns arbetsliv, visar en undersökning från Akavia. Män får mer stöd på jobbet och får oftare resurser de ber om. Fler kvinnor än män permitteras och arbetssituationen för kvinnor är mer kritisk. Samtidigt behövs jämställdheten än mer nu under pandemin, något både män och kvinnor tjänar på. Det är något Akavia vill belysa i dag på Internationella mansdagen.

Digitaliseringen öppnar nya möjligheter för advokatbyråer

Digitaliseringens effekter på juristbranschen står i centrum i ett nystartat projekt som Akavia driver under hösten. Genom rundabordssamtal och intervjuer samlas jurister från olika delar av samhället för att diskutera ämnet. En reformerad juristutbildning, moderniserade affärssystem och en förändrad yrkesroll tog en stor del av det första rundabordssamtalets fokus där deltagare från olika jurist och advokatbyråer möttes.

Viktig förlängning av permitteringsstöd

2020/11/10 — Regeringens besked om att förlänga möjligheten till korttidspermittering är välkommet. Att kunna permittera är viktigt såväl för våra medlemmar som för svensk ekonomi. Fackförbundet Akavia vill däremot se att fler erbjuds kompetensutveckling och att regeringen ser över kostnadstaket.

Distansarbete försvårar lönesamtal

2020/11/09 — Tiden för lönesamtal närmar sig för många arbetstagare. Men det utbredda distansarbetet innebär flera utmaningar för den som vill få upp sin lön. – Risken är att man träffar chefen för sällan och att det uppstår missförstånd kring uppnådda mål, säger Akavias löneexpert Sören Lundgren.

LAS-utredningen försämrar skyddet vid uppsägningar

2020/10/26 — Den statliga LAS-utredningens förslag innebär kraftiga försämringar i anställningsskyddet. Under måndagen lämnar fackförbundet Akavia in sina synpunkter på utredningen. Men framför allt vill förbundet att regeringen och samarbetspartierna i stället går vidare med överenskommelsen mellan PTK och Svenskt Näringsliv.

2020/10/23 — Akavias ordförande Lee Wermelin har tillsammans med åtta andra ordföranden från fackförbund skrivit en debattartikel som publicerats på Aftonbladet.se

Akavia välkomnar regeringens besked

2020/11/04 — Akavia välkomnar beskedet om att spelreglerna för arbetsmarknaden ska förändras med parternas överenskommelse som grund

2020/10/16 — Alla chefers dag är i dag, i en tid då covid-19 på ett dramatiskt sätt förändrat kraven på cheferna. Att leda på distans är bara ett exempel. – Distansarbete är en utmaning, och därför är det också viktigt att uppmärksamma det arbete som cheferna gör, säger Lee Wermelin, ordförande för Akavia.

2020/10/16 — En ny lag rörande visselblåsning är på väg. Fackförbundet Akavia är positivt till en ny lag som stärker skyddet för visselblåsare. Men den nya lagen har brister och riskerar skapa osäkerhet och minska benägenheten att visselblåsa.

2020/10/15 — Sexuella trakasserier är fortfarande en verklighet på många arbetsplatser, trots att det har gått tre år sedan uppropet #metoo. Fackförbundet Akavia genomförde nyligen en undersökning som visar att 11 procent av alla medlemmarna har blivit utsatta för sexuella trakasserier det senaste året.

2020/10/13 — Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne 2020 går till Paul R. Milgrom och Robert B. Wilson. – Som ledande fackförbund för akademiker, däribland 45 000 ekonomer, gratulerar Akavia pristagarna, säger Akavias ordförande Lee Wermelin.

2020/10/13 — Balansen mellan arbetsliv och fritid hamnar högst upp i den medlemsundersökning som gjorts bland gruppen it-akademiker. Det är framförallt kvinnor, medlemmar under 40 år samt chefer med personalansvar som anser att Akavia bör lägga frågan högst på agendan.

2020/10/13 — En akademisk utbildning är en bra grund. Men även nyutexaminerade akademiker märker av svårigheterna på arbetsmarknaden till följd av Covid-19. – Många av våra medlemmar har sökt över 100 jobb – utan resultat. Och det är yrken som brukar vara eftertraktade, säger Abelone Tischbein-Madsen, teamleader för studentverksamheten på Akavia.

2020/10/01 — PTK, LO och Svenskt Näringsliv nådde inte fram till en uppgörelse om förändringar av arbetsrätten. Vad händer nu och finns det fortfarande möjlighet för parterna att komma överens?

2020/09/30 — Domstolsverkets förslag om att ändra notarieantagningen riskerar att skapa negativa effekter och leda till färre domare och åklagare. Det skriver Akavia och Saco-S i ett remissvar om notarier till Justitiedepartementet.

2020/09/24 — Anna Nitzelius, rättspolitisk sakkunnig på Akavia medverkade under torsdagsmorgonen i SVT:s Morgonstudio för att prata om en färsk medlemsundersökning.

2020/09/21 — Budgetpropositionen för 2021 innehåller förslag till fortsatta satsningar på polis och kriminalvård. Migrationsdomstolarna får ett välkommet tillskott men i övrigt saknas nödvändiga satsningar på Sveriges Domstolar, Åklagarmyndigheten och Ekobrottsmyndigheten.

2020/09/21 — Vi ska jobba Sverige ur krisen. Det är undertiteln på dagens budget från regeringen, i samarbete med januaripartierna. Utrymmet i budgeten är historiskt stort. 105 miljarder i 2021 års budgetutrymme läggs till vårens redan höga satsningar för att stävja pandemins effekter på ekonomi och jobben.

2020/09/21 — Åklagarmyndigheten och Sveriges Domstolar är avgörande instanser för att komma till rätta med brottsbekämpningen. Men det är tydligt att regeringen inte har förstått åklagarnas och domarnas betydelse för brottsuppklarning. I årets höstbudget kräver Akavia långsiktiga och genomtänkta satsningar på hela rättsväsendet.