Det är sällan vi överraskar vår omgivning genom att göra något vi inte brukar göra. Forskartrion framhåller att personlighet sällan förändras och att man inte kan ändra den själv – även om man vill.
– Den ändras i alla fall väldigt lite. Du har den med dig genom livet.
Det låter kanske enkelt – men är långt ifrån just det.
– Vi människor tycker om enkla förklaringsmodeller. Det är mänskligt, men personlighet är mycket mer komplext än så.
I boken utgår trion från Femfaktormodellen, FFM, med fem personlighetsdrag
(se faktaruta) som vi alla har, men olika mycket av. Lite förenklat kan man säga att personligheten skapas av samverkan mellan de drag man har mer eller mindre av.
– Detta är intressant att mäta, för personligheten har en stor roll i hur vi lyckas på arbetet, säger Sara Henrysson Eidvall.
Femfaktormodellens personlighetsdrag
- Målmedvetenhet: Präglas av ordningsamhet, plikttrogen, disciplin och prestationssträvan.
- Sympatiskhet: Präglas av tillit, värme, samarbetsvilja, ärlighet, och sätter gruppen
före sig själv. - Känslomässig instabilitet: Präglas av stresskänslighet, oro, vaksamhet och beredskap.
- Öppenhet: Präglas av intellektuell nyfikenhet, fantasi och öppenhet för nya idéer.
- Extraversion: Präglas av utåtriktning, energi och spänningssökande.
Vilket personlighetsdrag är då det bästa för arbetsplatsen? Målmedvetenhet är enligt boken en framgångsfaktor både i privatlivet och arbetslivet. Då är man bland annat målfokuserad, ordentlig och pålitlig.
– Det är den här personligheten alla chefer letar efter. Den underlättar i alla typer av jobb, för då är du bland annat plikttrogen och vill göra bra ifrån dig.
Personligheten är densamma både privat och i arbetslivet.
– Det är ju ofta så att den som är ordentlig på arbetsplatsen ofta också är det hemma, säger Sara Henrysson Eidvall och tillägger:
– Vi tror ofta att vi är helt olika, men faktum är att vi har personligheten med oss vart vi än går.
Framgångsrik personlighet för medarbetare
- Hög andel av målmedvetenhet, sympatiskhet och öppenhet.
- Den bästa samarbetspartnern har hög andel av sympatiskhet.
- Liten grad av känslomässig instabilitet.
Det handlar om vår rolltolkningsförmåga, att förstå vilken sida av mig själv som jag ska visa var och när.
– Om du har haft en tuff morgon ska man ju inte ta ut sin frustration på kollegorna. Det handlar om att förstå sin roll.
Det här är också kopplat till personlighetsdraget ”känslomässig instabilitet”, som kan vara besvärligt både för jobbet och privatlivet. Har man ett högt värde av detta drag, är man impulsiv, nedstämd, irritabel och kan utgöra ett hot för andra runt omkring. Har man däremot ett lågt värde innebär det att man är stresstålig, stabil och lugn.
– Det här personlighetsdraget hör ihop med bekymmer och ohälsa, och har man högt värde här kan det vara bra att vara medveten om sina styrkor och utmaningar. Du kan inte göra om dig, utan acceptera och var i stället uppmärksam på dina behov.
En person med ett högt värde av känslomässig instabilitet bör till exempel vara extra noga med att vara utvilad, träna och allt annat som kan dämpa oroskänslor.
Personlighetsdrag hos en bra chef
- Hög grad av målmedvetenhet, liten grad av känslomässig instabilitet och genomsnittligt sympatisk. Här är det också bra med hög del av extraversion.
- Varning om en chef uppvisar låg andel av sympatiskhet.
Om ”målmedvetenhet” är en framgångsfaktor på jobbet är personlighetsdraget ”sympatisk” viktigt för att skilja ut de bästa lagspelarna. Ett högt värde innebär att man är fokuserad på bra stämning i gruppen, ärlighet och uppriktighet.
– Den som däremot har lite av det sympatiska personlighetsdraget är tävlingsinriktad och kör mer eller mindre sitt eget race.
För att få fram vad som leder till den bästa arbetsprestationen, lyfter författarna fram tre faktorer som avgörande. Den första faktorn är hur en medarbetare utför de faktiska arbetsuppgifterna.
– Här spelar målmedvetenheten en stor roll och att vi har låga nivåer av känslomässig instabilitet, förklarar Sara Henrysson Eidvall.
Den andra delen är medarbetarskap. Kan medarbetaren samarbeta, är hen schyst och lojal mot kollegor och chefer? Här är en hög andel av personlighetsdragen målmedvetenhet, öppenhet och sympatiskhet viktigt.
Den tredje faktorn som påverkar arbetsprestationen handlar om kontraproduktiva beteenden, om en medarbetare förstör för kollegor, mobbar och gör saker som kan påverka arbetsplatsen negativt.
– Den största riskfaktorn här är en personlighet med små drag av sympatiskhet. Då är man till exempel inte ärlig.