Gå till Innehållet

Porträtt

Glädjen som ekonomen Ingrid Söderberg kände över sitt första jobb fick ett abrupt slut när coronapandemin drog in över Sverige och hennes arbetsgivare, ett rekryterings- och konsultbolag inom it-branschen, tvingades dra ner på personalstyrkan.

– Som företagsekonom med inriktning på marknadsföring är konkurrensen på arbetsmarknaden tuff, därför dröjde det lite innan jag fick mitt första jobb. Jag hann söka ett flertal tjänster innan rollen som digital marknadskoordinator dök upp i mitt Facebookflöde. Det visade sig att tjänsten och företagskulturen passade mig perfekt, så det var en besvikelse när jag blev uppsagd efter ett och ett halvt år.

Men Ingrid hade ändå ett bättre utgångsläge än många andra. På hennes arbetsplats uppmuntrades nätverkande och alla i personalen, oavsett roll, fick varje fredag delta i en kulturbärande aktivitet där de anställda under en timme bokade möten med potentiella prospekt och kunder, i vetskapen om att det skulle generera affärer på sikt.

– Eftersom jag jobbade på marknadsavdelningen brukade jag nyttja tiden till att bredda vårt nätverk på Linkedin och boka in luncher med personer inom marknad och kommunikation för kompetensutbyte. När det blev dags att söka nytt jobb var jag tacksam över att jag hade varit så aktiv i mitt nätverkande. Det gjorde att det fanns många trådar att dra i. Vd:n för Anegy, bolaget som jag jobbar för nu, hade jag till exempel haft ett möte med ett år tidigare.

Nätverkandet har gått som en röd tråd genom Ingrids vuxna liv. Under studierna vid Stockholms universitet var hon engagerad i ekonomernas studentförening. Ingrid var även med och byggde upp Unga Aktiesparares lokalavdelning i Täby, där hon sedan blev marknadsansvarig.

– Mitt intresse för sparande och aktier väcktes när jag läste finansiering och jag ville inspirera och sprida kunskap till fler.

Samtidigt arbetade Ingrid som studentmarknadsförare, vilket gjorde att hon även byggde upp ett kontaktnät bland studenter på andra skolor och i näringslivet.

När Ingrid blev uppsagd för ett år sedan tog hon ett steg tillbaka och började fundera på vart hon ville nå och vilka kompetenser och erfarenheter hon skulle behöva för att nå dit.

– Jag siktar på en ledande position inom marknadsföring, såsom marknadschef. För att nå dit tror jag att det är nödvändigt med bra projektledningskunskaper, att kunna visa resultat av det arbete man gör samt ha en god förståelse för det digitala marknadsföringslandskapet.

I dag jobbar hon som konsult inom digital marknadsföring på Anegy.

– Vi hjälper företag att arbeta datadrivet med sin marknadsföring. Det involverar allt från att analysera målgrupper till att ta fram strategier för sökmotoroptimering och utveckla innehåll. Själv jobbar jag främst med sökmotoroptimering och hjälper våra kunder att öka sin synlighet utifrån de sökord som de vill rankas högt på. Mina arbetsdagar är både utvecklande och omväxlande.

Ingrids tips

Var målmedveten:

”Redan under studietiden kan du bygga upp ditt cv genom att göra praktik och ta juridiska extrajobb. Bli inte besviken om ditt första jobb inte är ditt drömjobb. Var i stället förberedd på att arbeta dig uppåt.”

Var påläst innan du löneförhandlar:

”Jag har använt mig av fackets lönestatistik. Det är otroligt smidigt att kunna se lönenivåer utifrån ålder och erfaren­ het. Men det är inte bara lönen som är viktig utan även förmåner som pension och övertidsersättning. Inom advokatbranschen förekommer mycket resande och arbete på obekväma arbetstider. Kolla upp om du får ekonomisk ersättning för det eller kan ta ut det i ledig tid.”

Vem är Ingrid?

Ålder:

25 år.

Utbildning:

Kandidatexamen i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring, Stockholms universitet, examen 2018.

Favoritkurs:

Nationalekonomi 1, speciellt kursen inom makroekonomi. Den gav mig en helt annan förståelse för hur samhället och ekonomin fungerar, något som jag alltid kommer att ha glädje av.

Titel:

Konsult inom digital marknadsföring på Anegy.

Intressen:

Aktier och sparande samt att umgås med min familj och sambo.