Gå till Innehållet

AI-strategen: "Använd AI-verktyg varje dag"

Bästa sättet att lära sig nya AI-verktyg är att använda dem. Och det varje dag i den dagliga verksamheten, enligt Johanna Bergman på AI Sweden.

Text: Mikael Bergling

Lästid: 2 minuter

Det som nu pågår kan beskrivas som början på en ny industriell revolution eller ett paradigmskifte. Digitalisering och automatisering driver på omställningen av arbetsmarknaden och påverkar vilka jobb och arbetsuppgifter som kommer att finnas kvar, förändras eller till och med försvinna.

Magnus Lodefalk är docent i nationalekonomi och forskare vid Örebro universitet och på forskningsinstitutet Ratio. I fjol kom han ut med boken Artificiell intelligens och jobben där han konstaterar att AI kan användas för att ersätta mänskliga förmågor eller för att förstärka desamma, beroende på hur man väljer att utveckla och använda tekniken.

Nya teknologier har historiskt påverkat jobb och löner – och lett till att nya yrken har uppstått Magnus Lodefalk Docent i nationalekonomi och forskare vid Örebro universitet och på forskningsinstitutet Ratio.

Tidigare var automationsprocesserna främst inriktade på olika former av rutinartade arbeten. Under de senaste decennierna har de i växande utsträckning även börjat omfatta intellektuella och kognitivt avancerade arbetsuppgifter, bland annat som ett resultat av utvecklingen av maskininlärning och andra AI-tillämpningar.

– Det har i decennier talats om behovet av livslångt lärande. Nu är det verkligen här och kommer dessutom bli ännu viktigare, inte minst i tjänstemannayrken.

Detta är en teknologi som utvecklas oerhört snabbt och anammas allt mer.

Hur kan jag som akademiker förbereda mig för detta teknikskifte?

– Förutom att lära sig – och återkommande använda – olika AI-system, tror jag att det är bra att fördjupa sina kunskaper och sin kompetens inom sitt specialområde. Det är inte minst viktigt för att kunna bedöma det som exempelvis generativa AI-system genererar.

Kan man lita på resultaten? Är det lämpligt att använda sig av dem?

– Jag tror även att sociala färdigheter och ledarskapsförmåga, förutom god sakkunskap och kognitiv förmåga, kommer att vara viktigt för många för att kunna göra ett bra jobb och därmed vara relevant.

Johanna Bergman är director of strategic development på AI Sweden, Sveriges nationella center för artificiell intelligens. Hon betonar vikten av att chefer och ledningar på djupet förstår hur AI förändrar vårt sätt att arbeta.

– Medarbetare måste ges både resurser och tid att ta till sig den här tekniken. Det är en nödvändig kompetenshöjning som det behöver läggas tid på.

– De som är nyfikna kommer att experimentera och lära sig på egen
hand. Så är det alltid. För att få med sig alla behöver man se till att verktygen används dagligen till att lösa konkreta arbetsuppgifter. Det är då som man verkligen lär sig dem.

Allt fler söker nytt jobb

Trots lågkonjunkturen funderar en stor del av svenskarna på att byta jobb inom den närmaste framtiden, enligt en undersökning. Yngre i större utsträckning än äldre. – Fler högre utbildade ökar rörligheten på arbetsmarknaden, säger Sacos chefsekonom Håkan Regnér.

Mer från akavia om AI

Ung kvinna som håller i dator med grafer och text adderat på bilden

Den som är nyfiken på AI vinner

Dagens globala samhälle står mitt uppe i en av mänsklighetens största transformationer där vi befinner oss i starten av AI-utvecklingen. Förändringen kräver nya sätt att arbeta på, nya arbetsgrupper och nya roller.

Från Swedish fika till Swedish AI?

Hur ska Sverige konkurrera i den internationella AI-kapplöpningen? Kanske genom att bli bäst i världen på säker, pålitlig och transparent AI. Är det dags att gå från Swedish fika till Swedish AI?
 Halmstad universitets bibliotek med pelare i floden. Bild tagen med grönskande träd runtomkring.

Så möter universiteten AI i studenternas vardag

Två av fem studenter använder generativa AI-verktyg i sina studier varje vecka. Det har resulterat i fler salstentor för studenter, inte sällan på helger och kvällar – men det är stor skillnad mellan olika utbildningar och universitet.