Gå till Innehållet

Akavia vill skapa uppmärksamhet om inkomstförsäkringen

23/01/12 En orolig omvärld, en potentiell svensk lågkonjunktur och ökande kostnader gör att många ser över sin privatekonomi, inte minst under årets fattigaste månad. Nu lanserar fackförbundet Akavia tillsammans med kommunikationsbyrån anr+1 en ny kampanj för att få fler att agera på sin ekonomiska oro genom att teckna en inkomstförsäkring.

Pengar är inte allt – men det är mycket. Fackförbundet Akavia inleder året med en ny reklamkampanj som fokuserar på det aktuella ekonomiska läget och lyfter fram inkomstförsäkring som en trygghetsskapande lösning.

– Vi vill adressera  den oro många känner just nu och påminna om att en bra inkomstförsäkring är ett sätt att trygga sin ekonomi. Vi tror att de flesta kan känna igen sig i kampanjens budskap, att pengar inte är allt men att mycket av livet möjliggörs av en stabil ekonomi, säger Marie Lindgren, kampanjansvarig på Akavia.

Kampanjen genomförs i Stockholm, Göteborg och Malmö under perioden 9/1-12/2 på storbildstavlor i anslutning till kollektivtrafiken samt på bussar och tunnelbana. Under de kommande månaderna kommer kampanjen dessutom att stöttas med en rad enheter i Akavias egna kanaler och sociala medier.

– Idén grundar sig i att även de minsta utgifterna – som kattmat, skosnören och semlan på fettisdagen – snabbt märks på kontoutdraget. Jämte de återkommande ”viktiga” kostnaderna som elräkningen så ställs alla mindre, kanske engångskostnader, på sin spets. Men både de stora och små kostnaderna är ju en del av livet och vi tror många kan hitta mycket i den långa beskrivningen av alla utgifter att känna igen sig i, säger Josefin Inge på anr+1.

Kampanjen är även en del i det pågående varumärkesarbetet för att öka kännedomen för Akavia, som bildades för tre år sedan av Jusek och Civilekonomerna . Fack- och professionsförbundet är idag det tredje största inom Saco och  samlar över 130 000 ekonomer, jurister, samhällsvetare, it-akademiker, personalvetare och kommunikatörer.